INTERNACIONAL
La historia de “Mayo” Zambada, el capo narco que cayó tras haber sido traicionado por el hijo del Chapo Guzmán

El hombre parecía inexpugnable. Pero cayó.
Parecía no temerle a nadie ni a nada. Pero no es así: le tiene miedo a la muerte.
Por eso, cuando el lunes pasado el juez del tribunal de Nueva York le preguntó cómo se declaraba ante las acusaciones, él respondió, con una voz casi inaudible: culpable.
Ismael Mayo Zambada García, de 77 años, el narcotraficante que nunca había caído, el único de su generación que estaba invicto (o vivo), el que era llamado “El Jefe de Jefes”, espera ahora una pena de prisión perpetua. La sentencia se dictará el 13 de enero y no contendrá sorpresas. Ya no va a salir de la cárcel. El resto de su vida lo pasará encerrado.
Leé también: El cofundador del Cartel de Sinaloa se declaró culpable en EE.UU. y podría ir a prisión de por vida
Pero reconociendo su responsabilidad evitó el patíbulo, esquivó su peor temor: la pena de muerte.
Capo del Cártel de Sinaloa, Mayo Zambada eligió el perfil bajo. Nunca hizo ostentación de sus riquezas ni de su poder. Así se diferenció de su socio, el Chapo Guzmán.
La caída
Su invulnerabilidad provenía de su cautela para moverse en las montañas de Durango, Chihuahua y Sinaloa, el llamado Triángulo Dorado, su terreno. Un camaleón que no podía ser hallado. Otros creen que seguía en libertad y con vida por su contacto con los gobiernos de México y de Estados Unidos (en especial con la DEA), que sus solapadas colaboraciones e informaciones alargaron su subsistencia.
De cualquier manera, su libertad e impunidad terminó el 25 de julio de 2024. El avión, un Beechcraft King, en el que viajaba con Joaquín Guzmán López, uno de los hijos del Chapo y ahijado de Mayo, aterrizó en un aeródromo en las afueras de El Paso, en el territorio norteamericano de Texas. Lo esperaban la DEA y el FBI. Lo apresaron con facilidad y sin resistencia. Nadie cobró la recompensa de 15 millones de dólares que habían ofrecido para quien lo atrapara. Una vieja fotografía de Ismael «Mayo» Zambada (Foto: Procuración de México/vía Reuters)
Al principio se creyó que Zambada había llegado a un acuerdo y se había entregado voluntariamente. Pero muy pronto se supo que no había sido así. Fue traicionado por el hijo del Chapo. Mayo había concurrido a una cita pactada. Hay dos versiones de la excusa del encuentro.
La primera dice que irían a ver unas largas extensiones de tierra en el norte mexicano. Guzmán le proponía un negocio conjunto; no era la primera vez que sucedía. La segunda sostiene que le pidieron a Mayo que oficiara de árbitro en una disputa entre el gobernador y un poderoso hombre de negocios y político local: también era papel que ya había cumplido. Lo que sí fue novedoso es que Guzmán y sus hombres, apenas llegaron, redujeron a Mayo Zambada y a sus cuatro guardaespaldas (dos de ellos nunca más aparecieron). Al viejo líder narco lo subieron a un avión, lo maniataron y lo amordazaron. Así voló hacia Estados Unidos, hacia su prisión definitiva.
Las autoridades mexicanas al principio mostraron estupor y después sobreactuaron indignación. La detención había sido fruto de un secuestro en su suelo. Exigieron que Zambada fuera repatriado, extraditado. Los norteamericanos no se preocuparon demasiado. No contestaron las solicitudes legales y solo declararon ante la prensa: “De pronto a los mexicanos los invadió el deseo de tener preso a Zambada en su territorio cuando nunca intentaron hacerlo en los últimos cuarenta años”.
En la declaración ante los estrados de Nueva York, Zambada no solo se declaró culpable. También habló más de cinco minutos en castellano (al tiempo que un intérprete pasaba sus dichos al inglés) ya sin la voz tenue del inicio. Repitió que la detención había sido ilegal, que se había tratado de un secuestro, reconoció que traficó diferentes tipos de drogas, que hizo daño con su droga en los dos países, pero, más importante por sus consecuencias, afirmó que pagó fuertes sumas a políticos, policías y militares mexicanos para poder hacerlo: “La organización que encabecé alentó la corrupción en mi país al pagar a policías, comandantes militares y políticos que nos permitieron operar libremente”. No solo fue un reconocimiento de lo obvio, sino un mensaje a la clase dirigente y a las fuerzas armadas de su país: todavía tiene mucho para decir.

Las tapas de los diarios tras su detención, en julio de 2024. (Foto: REUTERS/Gustavo Graf)
La fiscalía calcula que la organización dirigida por Zambada transportó 15.000 toneladas de cocaína. Además de marihuana, heroína y, últimamente, fentanilo. A eso hay que sumarle las decenas de miles de muertes, las desapariciones y la corrupción promovida.
Las acusaciones iniciales recorrían toda la ley penal de Estados Unidos, el Cártel había incurrido en casi todos los delitos tipificados. Los cargos por los que se declaró culpable (y con eso los fiscales quedaron satisfechos) fueron dos lo suficientemente graves y amplios para cubrir su actividad delictiva y para confinarlo de por vida: empresa criminal continuada y violación de la Ley RICO, la que usan para atrapar y condenar a los capos de la mafia.
Además, se presume que el siguiente paso legal -y gran golpe de efecto- será incautar bienes del Cártel de Sinaloa por valor de 15.000 millones de dólares.
Joaquín Guzmán López se entregó apenas pisó el suelo norteamericano. Se supone que llegó a un arreglo para aliviar su situación y que la negociación incluyó alguna cláusula que beneficia a Ovidio, otro hijo del Chapo también detenido en Estados Unidos. No hay que destacar una dosis de venganza: los hijos de Mayo declararon contra el Chapo en el juicio también llevado a cabo en Estados Unidos.
Leé también: La sangrienta guerra narco por la sucesión en el Cartel de Sinaloa: miedo, traición y decenas de muertos
Más allá del impacto de la noticia y del morbo de la traición de su propia gente, la detención de Zambada convirtió la zona de Sinaloa en un brutal campo de batalla. Los hijos y allegados de Mayo se enfrentaron con los hijos de Guzmán que quedaron al frente de su negocio. Los Mayos Vs Los Chapitos. Las muertes son diarias. Dada la velocidad y la clandestinidad, las cifras de víctimas son imprecisas pero escalofriantes. Se calcula que en los últimos trece meses, desde que Mayo Zambada aterrizara en El Paso, ya hubo más de 2000 muertos, otros 2200 desaparecidos, 3000 familias desplazadas y cientos de negocios y viviendas incendiadas. El epicentro de esa guerra es Culiacán. La presidenta mexicana ya envió miles de soldados a la zona para intentar frenar la violencia desatada.
Zambada, alguna vez dijo, de manera profética y casi amenazante: “La paz no se dice, se hace. Y la paz surge de la lealtad. De otro modo…”. La detención de Zambada convirtió la zona de Sinaloa en un brutal campo de batalla. (Foto: REUTERS/Jesus Bustamante)
La premonición que se cumplió
Cuidando su perfil bajo, a lo largo de su vida delictiva, no se dejó seducir por los flashes ni la televisión. Solo dio dos entrevistas para medios gráficos. La primera a Julio Scherer en 2010 y la segunda en 2021 a Diego Enrique Osorno. En ambas dijo que solo iba a ser atrapado si mediaba una traición. No se equivocaba.
Mayo está preso en el Centro Metropolitano de Detención de Brooklyn. Una cárcel llena de famosos infames. Sean Diddy Combs, el ex niño prodigio de las cripto monedas Sam Bankman-Fried, el exfuncionario mexicano Genaro García Luna, entre otros. Allí estuvo El Chapo Guzmán, la actriz Allison Mack, el líder de su secta NXIVM Keith Raniere y también la pareja de Jeffrey Epstein, Ghislaine Maxwell.
Algunos describen a la prisión como “el infierno en la tierra”. Zambada puede salir de su escueta celda de cinco metros cuadrados solo tres horas por semana y siempre tiene prendidas las luces. Solo tienen permitido no tener esposas cuando se duchan. Nadie quiere sorpresas. Dibujo de la audiencia en Nueva York, cuando Zambada se declaró culpable y confesó sobornos, en octubre de 2024. (Foto: REUTERS/Jane Rosenberg)
En su declaración del lunes ante la justicia, Zambada reconoció que su primer contacto con la droga fue en 1969. En ese tiempo se dedicaba a plantar y distribuir marihuana. En la década del ochenta, Mayo Zambada trabajó con Amado Carrillo, El Señor de los Cielos, en el Cártel de Juárez y luego en el Cartel de Guadalajara con Miguel Ángel Félix Gallardo. Cuando Gallardo fue apresado en 1989, hubo un nuevo diseño del negocio y así quedaron conformados los cárteles de droga que monopolizaron el narcotráfico en los últimos cuarenta años. Desde ese entonces fue capo narco.
Mayo, de los fundadores de esa estructura de los Cárteles, era el último mohicano, el último de los que seguían con vida o libres. Amado Carrillo y Ramón Arellano están muertos y el resto, presos (el Chapo Guzmán, Héctor Palma y Rafael Caro Quintero).
Hasta hace un año lo habían salvado su discreción, su austeridad y, acaso, sus contactos (y coimas) con políticos, militares y funcionarios judiciales. A él le gustaba creer que era por sus movimientos sigilosos, por su escasa afección a la notoriedad. Casi no se lo veía en las ciudades, siempre estaba guarecido por las montañas. “Soy hijo del monte. El monte es mi casa, mi familia, mi protección”, decía.
Una austeridad algo extraña porque tanto él como su socio, el Chapo Guzmán llegaron a integrar la lista Forbes de los hombres más ricos del mundo. Más de mil millones de dólares de patrimonio.
El lunes en el tribunal, Ismael Mayo Zambada, con los anteojos puestos y la cabeza inclinada sobre la hoja que leía con lentitud, el pelo canoso y despeinado, la barba desalineada, una remera azul oscuro de la prisión y el traje naranja del uniforme carcelario, el jefe narco no parecía tan poderoso. Nadie imagina a un integrante de la lista Forbes con ese aspecto, en esa situación.
Acaso Zambada piense cada día en qué falló, cómo no vio venir la traición.
O, tal vez, esté satisfecho. Se mantuvo lejos de prisión (mucho) más tiempo que el resto de sus colegas. Y logró evitar su peor miedo: ser ejecutado.
Chapo Guzmán, Mayo Zambada, Cartel de Sinaloa, Narcotráfico
INTERNACIONAL
Jaulas, túneles y fosas: familiares de ex rehenes de Hamas en Gaza cuentan su duro cautiverio

Sin oxígeno
INTERNACIONAL
Trump threatens Hamas if Gaza ceasefire collapses as JD Vance to visit Israel

NEWYou can now listen to Fox News articles!
As it was announced that Vice President JD Vance would visit Israel, President Donald Trump once again warned Hamas, saying the U.S.-brokered Gaza truce must hold, and issued another blunt warning to the terrorist group.
During a White House meeting with Australian Prime Minister Anthony Albanese on Monday, Trump warned, «We’re going to eradicate them. If we have to, they’ll be eradicated. And they know that,» he told reporters, and stressed the deal’s broad backing — «59 countries that agreed to the deal» — while insisting the ceasefire remains in place and warning that any further violence would be met with decisive action.
While details of Vance’s trip to Israel have yet to be announced, Washington’s diplomacy is extending beyond Jerusalem, as U.S. envoys Steve Witkoff and Jared Kushner were expected to travel to Egypt from Israel for talks with Hamas representatives, underscoring a push to move from preserving the ceasefire toward negotiating the more fraught next phase.
ISRAEL SAYS HAMAS VIOLATED CEASEFIRE WITH ‘MULTIPLE ATTACKS’ LEADING TO IDF RESPONSE
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, accompanied by President Donald Trump, Vice President J.D. Vance, Secretary of State Marco Rubio, and former National Security Adviser Michael Waltz, speaks during a meeting in the Oval Office of the White House on April 7, 2025 in Washington, D.C. (Kevin Dietsch/Getty Images)
At Monday’s meeting with the Australian pm, Trump was asked by a reporter whether the U.S. would put boots on the ground, Trump said his administration does not plan to deploy troops and that other countries — and Israel itself — could act if needed.
«We don’t need to, because we have many countries, as you know, signed on to this deal,» he said. «We’ve had countries calling me when they saw some of the killing with Hamas, saying we’d love to go in and take care of the situation ourselves. In addition, you have Israel — they would go in, in two minutes. If I asked him to go in, I could tell him, go in and take care of it. But right now, we haven’t said that. We’re going to give it a little chance, and hopefully there will be a little less violence.»
He added a blunt warning about Hamas’ capacity and support. «But right now, you know, they’re violent people. Hamas has been very violent, but they don’t have the backing of Iran anymore… They have to be good, and if they’re not good, they’ll be eradicated — because absolutely we can, and we have the capacity to do so.»
The comments came as senior U.S. envoys Steve Witkoff and Jared Kushner met with Israeli leaders to shore up the fragile, Trump-brokered, 20-step ceasefire plan after a weekend flare-up. Hamas terrorists killed two Israeli soldiers, prompting Israeli strikes against the terror group. Despite the violence, both Israel and Hamas publicly recommitted to the truce.

President Donald Trump, left, and Anthony Albanese, Australia’s prime minister, shake hands outside the West Wing of the White House in Washington, Oct. 20, 2025. (Yuri Gripas/Abaca/Bloomberg via Getty Images)
HAMAS ACCEPTS TRUMP PEACE PLAN ENDING 2 YEARS OF WAR IN GAZA, RETURNING HOSTAGES
On the ground, the IDF took custody of the coffin of another deceased hostage. A joint IDF–ISA statement asked the public to «act with sensitivity and wait for the official identification, which will first be provided to the families,» while adding that, «Hamas is required to uphold the agreement and take the necessary steps to return all the deceased hostages.» Israeli officials say Hamas could hand over six more bodies immediately out of the 15 still believed in Gaza, though some remains may be impossible to recover amid widespread destruction.
Prime Minister Benjamin Netanyahu, speaking in the Knesset, struck a hard line while stressing close U.S.–Israel coordination. He warned the fighting was far from over and said violations would carry a «very heavy price,» while praising the «unprecedented closeness» with Washington.

A group of Hamas terrorists in Deir-el Balah in central Gaza as 20 living Israeli hostages were freed on Oct. 13, 2025. (TPS-IL)
CLICK HERE TO GET THE FOX NEWS APP
Separately, the IDF said Southern Command troops have begun marking a so-called yellow line inside Gaza — 3.5-meter concrete barriers topped by yellow poles placed roughly every 200 meters — to establish «tactical clarity on the ground» as part of the ceasefire arrangement. The military said the marking will continue «in the coming period» as forces work to remove threats and defend Israeli civilians.
israel,donald trump,conflicts,middle east,terrorism,jd vance
INTERNACIONAL
Trump admin agencies coordinating to expose Biden admin’s ‘prolific and dangerous’ weaponization of government

NEWYou can now listen to Fox News articles!
EXCLUSIVE: Trump administration agencies are working to expose the Biden administration’s «prolific and dangerous weaponization of government,» Fox News Digital has learned.
The Interagency Weaponization Working Group (IWWG) is made up of officials from the Office of the Director of National Intelligence, the Justice Department, the FBI, the CIA and more.
Officials told Fox News Digital that Director of National Intelligence Tulsi Gabbard initiated the Interagency Weaponization Working Group, which has been meeting biweekly since April to «share information, coordinate, and execute.»
Director of National Intelligence Tulsi Gabbard announced on Tuesday the revocation of former intelligence officials’ credentials. (Chip Somodevilla/Getty Images)
DOJ TASK FORCE FINDS NUMEROUS INSTANCES OF ANTI-CHRISTIAN GOVERNMENT BIAS UNDER BIDEN
«The American people made a clear choice when they elected President Trump — to stop the Biden administration’s prolific and dangerous weaponization of government agencies against the American people and the Constitution,» Gabbard told Fox News Digital. «I stood up this working group to start the important work of interagency coordination under President Trump’s leadership to deliver accountability.»
She added: «True accountability is the first step toward lasting change.»
Officials told Fox News Digital the group was created to streamline information sharing across the government in support of the Trump executive order.

Attorney General Pam Bondi is sworn in before a Senate Judiciary Committee oversight hearing on Capitol Hill in Washington, Tuesday, Oct. 7, 2025. (Jose Luis Magana/AP Photo)
«Joe Biden’s Department of Justice targeted President Trump and anyone close to him, prosecuted pro-life advocates, treated parents at school board meetings as domestic terrorists, and destroyed public trust in federal law enforcement,» Attorney General Pam Bondi told Fox News Digital.
GABBARD FIRES ‘DEEP STATE’ HEADS OF NATIONAL INTELLIGENCE COUNCIL TO ROOT OUT ‘POLITICIZATION OF INTEL’
«Under President Trump, we are working every day alongside our partners to end weaponization and restore one tier of justice for all,» Bondi said.
Meanwhile, FBI Director Kash Patel told Fox News Digital that, «for years, Biden’s DOJ turned federal law enforcement into a political weapon.»
FLASHBACK: HOUSE WEAPONIZATION PANEL RELEASES 17,000-PAGE REPORT EXPOSING ‘TWO-TIERED SYSTEM OF GOVERNMENT’
«Going after President Trump, pro-life Americans, and parents at school boards while letting real criminals run wild,» Patel told Fox News Digital. «Under Preisdent Trump, we’ve ripped that agenda out by the roots.»

Federal Bureau of Investigation Director Kash Patel testifies before the Senate Judiciary Committee in the Hart Senate Office Building on Capitol Hill on Sept. 16, 2025 in Washington, D.C. (Chip Somodevilla/Getty Images)
Patel added: «We’re restoring equal justice under the law, one standard, one mission: Protect the American people.»
Officials involved pointed Fox News Digital to President Trump’s executive order, which says interagency coordination is needed to «ensure accountability for the previous administration’s weaponization of the federal government against the American people.»
GABBARD ESTABLISHES NEW INTELLIGENCE COMMUNITY TASK FORCE TO RESTORE TRANSPARENCY
The executive order had directed Gabbard, in consultation with the heads of other appropriate departments and agencies within the intelligence community, to «take all appropriate action to review the activities of the intelligence community over the last four years and identify any instances» of the weaponization of government.
Officials told Fox News Digital that the interagency group is «working to undo the Biden administration’s whole-of-government approach to abuse the powers of government against the American people.»
«The weaponization of government against Americans did not happen in one agency, one time,» an official explained. «It happened repeatedly over the duration of the Biden administration.»

Attorney General Pam Bondi, left, FBI Director Kash Patel, center, and Director of National Intelligence Tulsi Gabbard, center right, are seen on Wednesday, March 5, awaiting Muhammed Sharifullah’s arrival in the U.S. following his arrest overseas. (Justice Department)
FLASHBACK: FBI INTERVIEWED PRIEST, CHURCH CHOIR DIRECTOR AHEAD OF ANTI-CATHOLIC MEMO, HOUSE GOP FINDS
«That’s why, in order to depoliticize and deweaponize the government, it is important to understand what agencies carried out, what roles, and why,» the official continued. «The IWWG is essential for coordinating across agencies.»
But officials said the media has attempted to «negatively spin lawful oversight and accountability» by claiming it is a way for the Trump administration to weaponize the government against its political opponents.
FLASHBACK: BIDEN CAMPAIGN, BLINKEN ORCHESTRATED INTEL LETTER TO DISCREDIT HUNTER BIDEN LAPTOP STORY, EX-CIA OFFICIAL SAYS
«The irony is, accusing the Interagency Weaponization Working Group of targeting the president’s political opponents is classic projection and could not be further from the truth,» an official said.
The official said that there is «no targeting of any individual person for retribution.»
CLICK HERE TO GET THE FOX NEWS APP
«IWWG is simply looking at available facts and evidence that may point to actions, reports, agencies, individuals, and more who illegally weaponized the government in order to carry out political attacks,» the official said.
«The only people who fear accountability are the ones who never expected to face it,» the official continued. «Oversight is not the problem—abuse of power is.»
joe biden,tulsi gabbard,pam bondi,kash patel,justice department,cia,fbi
- CHIMENTOS2 días ago
La fuerte actitud de Manu Urcera con Indiana Cubero que reveló la verdad de la interna familiar: “El saludo del piloto a la hija de Nicole Neumann por su cumpleaños”
- POLITICA2 días ago
Un juez federal rechazó el habeas corpus presentado por Lázaro Báez y ordenó trasladarlo a la cárcel de Ezeiza
- POLITICA2 días ago
“El Pollo” Carvajal revela cómo Chávez pagaba a Kirchner, Lula y Petro con dinero del narcotráfico